w

Tradycyjne zabawy dla dzieci cz. 1

Coraz częściej w przedszkolach bawimy się z dziećmi w zabawy tradycyjne.

To dobrze, ponieważ poprzez zabawy tradycyjne stymulujemy rozwój

czynności motorycznych, sensorycznych, społecznych, intelektualnych

i językowych dzieci przedszkolnych.

Dzieci uczestnicząc w zabawach tradycyjnych:

– poznają jej przebieg,

– przyswajają sobie zasady zabawy,

– muszą umieć przewidywać,

– uczą się cierpliwie czekać na swoją kolej,

– uczą się naśladować wybranego przewodnika zabawy,

– uczą się podejmować decyzje,

– poznają tradycyjne zabawy polskie,

– uczą się przy okazji o regionach naszego kraju. ….

Oto wybrane przykłady zabaw:

Koło młyńskie

Koło młyńskie za cztery reńskie

Kółko nam się połamało

Cztery reńskie kosztowało

A my wszyscy bęc!

Połączone koło wiruje przy śpiewie. Przy słowie „bęc” dzieci padają

na podłogę, trzymając się za ręce. Następnie wstają i zabawa

zaczyna się na nowo.

Lata ptaszek po ulicy

Lata ptaszek po ulicy

Szuka sobie ziarn pszenicy

A ja sobie stoję w kole

I wybieram kogo wolę.

A ty ptaszku, spiesz się spiesz.

Kogo lubisz tego bierz!

Koło wiruje przy śpiewie. Wybrane dziecko – ptaszek stojące w jego

środku dobiera sobie partnera do tańca. Później następuje zmiana.

 

Wstał niedźwiedź zuchwały

Stary niedźwiedź mocna śpi

Stary niedźwiedź mocno śpi

My go nie budzimy, bo się go boimy

Jak się zbudzi będzie zły!

Pierwsza godzina niedźwiedź śpi

Druga godzina niedźwiedź chrapie

Trzecia godzina niedźwiedź łapie!

Koło wędruje przy śpiewie. Wybrane dziecko – niedźwiedź kuca w środku

koła z zasłoniętymi oczami. Niedźwiedź budzi się przy słowach piosenki

„trzecia godzina niedźwiedź łapie” i zaczyna gonić uciekające dzieci.

Złapane dziecko jest niedźwiedziem. Zabawa trwa nadal.

Ojciec Wirgiliusz

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje

A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje

Hejże dzieci, hejże ha, hejże ha, hejże ha

Róbcie wszystko to co ja, to co ja, to co ja.

Połączone koło wiruje przy śpiewie. Jedno z dzieci stoi w środku koło

– jest ojcem Wirgiliuszem. Wykonuje gest lub ruch, który naśladuje

reszta dzieci. Następnie wybiera innego Ojca Wirgiliusza i zabawa

trwa nadal.

 

Mam chusteczkę haftowaną

Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi.

Kogo kocham, kogo lubię rzucę mu pod nogi.

Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję.

A chusteczkę haftowaną tobie podaruję.

Dzieci ustawione w kole. Jedno z nich jest na środku z chusteczką w ręku.

Dziecko obraca się w przeciwnym kierunku niż koło. Na słowa „tej nie

kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję.” – macha chusteczką w kierunku

dzieci. Na koniec piosenki daruje wybranemu dziecku chusteczkę

i zabawa trwa nadal.

Zabawy dla dzieci cz. 8

Tradycyjne zabawy dla dzieci cz. 2