w

Zabawy dla dzieci cz. 6

Zabawy dla dzieci cz. 6

Gra w skojarzenia
Dziecko podaje pierwsze słowo np. mak. Rodzic musi podać słowo, które się mu kojarzy z makiem np. roślina. Dziecko wówczas podaje słowo, które kojarzy mu się z wyrazem – roślina np. owoc. Należy uruchomić wyobraźnię. Mogą powstawać dowolne skojarzenia, które powinny mieć choć odrobinę sensu albo przynajmniej uzasadnienie. Ta zabawa pozwala lepiej poznać swoje dziecko i zrozumieć jego świat. “Skojarzenia” dają dużo radości. Gdy już czujemy się zmęczeni, kończymy zabawę i na koniec porównujemy ostatni wyraz z pierwszym i tak może się okazać, że od słowa mak doszliśmy do słowa marynarz albo lasso.

Kółeczko
Do tej zabawy potrzebna jest jak największa ilość osób, najlepiej zaprosić do niej więcej dzieci i dorosłych. Na początek tworzymy jedno duże koło i kładziemy wierzch dłoni na wewnętrznej stronie dłoni sąsiada z prawej lub lewej strony, tak samo robi sąsiad z drugiej strony, tak, aby jedna twoja dłoń była na dłoni sąsiada z jednej strony a druga dłoń pod dłonią sąsiada z drugiej strony. Zabawa przypomina popularną grę “w łapki”.
Wszyscy śpiewają: “Ące, madąse flore o ma de o ma de o ma deo, deo, riki-tiki, deo, deo, riki-tiki” – i na koniec wyliczanka z języka angielskiego – “one, two, three”. W czasie śpiewania piosenki klaskamy w dłonie sąsiada, czyli np. mama klaska w dłonie taty, tata w dłonie babci, babcia w dłonie dziadka itd. Przy końcówce piosenki, wyliczance trzeba bardzo uważać, kiedy zaczynamy odliczanie i na słowo “three” nie zabierzemy ręki, czyli ktoś klaśnie w naszą dłoń a my jej w stosownym momencie nie cofniemy wtedy odpadamy z kółeczka.

Teatrzyk cieni
Zapalamy świece lub lampkę nocną. Pokazujemy dziecku, jak robi się pieska, orła, kozę, lub inne zwierzęta. Dziecko zgaduje następnie samo pokazuje nam swój teatrzyk.

Straszny potwór
Tata albo mama kładzie się na podłodze i udaje, że śpi. Dziecko biega dookoła i zaczepia potwora. Od czasu do czasu potwór warczy, marszczy się groźnie, przeciąga albo ziewa, siejąc grozę. Wreszcie łapie dziecko, które za blisko podeszło i zabawa zaczyna się od początku.

Alfabet
Siadamy z córka na podłodze, bierzemy piłkę. Ja rzucam do córki mówiąc literkę np. A ona łapie i mówi wyraz na literkę A. Na poczatku wybierałam łatwe literki z biegiem czasu mówiłam literki po kolei zgodnie z alfabetem. Dzięki tej zabawie nauczyłam córkę alfabetu i poznała literki, co jej ułatwiło pisanie.

Śpiewający skoczek.
Zabawa najlepiej sprawdza się wśród dzieci, które już pewnie chodzą. Na podłodze rozkładamy kolorowe puzzle (najlepiej piankowe, lub kawałki materiału) Bardzo istotne jest to żeby nie ślizgały się po podłożu! Samą zabawą jest przygotowanie do gry, można zaangażować dziecko do układania wzoru, lub po prostu rozrzucenia kolorowych “plam”. Na podane hasło dziecko musi stanąć na danym kolorze lub wzorze. Dodatkowo urozmaici zabawę włączona ulubiona piosenka, którą można śpiewać w trakcie skakania. Drugą łatwiejszą opcją jest po prostu skakanie z puzzla na puzel w rytm muzyki. Kiedy muzyka milknie należy zatrzymać się na jednym z puzzli.

Zabawy dla dzieci cz. 5

Zabawy dla dzieci cz. 7